Gezond leven is langer leven

Als je een gezonde levensstijl hebt kan je er van overtuigd zijn dat je zeker langer leeft. Niet alleen zal je langer en gelukkiger door het leven gaan, maar je zal je ook lekker in je vel voelen.

gezond blijven met een gezonde lifestyleWe gaan op de website gezonde tips geven die je kunnen helpen gezonder door het leven te gaan met tips over voeding, bewegen, diëten en meer. Misschien tips die je al weet en hopelijk ook tips die je helpen om ze toe te passen op je eigen manier van leven. Het zijn vaak maar kleine aanpassingen in je dagelijkse leven die soms al snel grote veranderingen teweeg kunnen brengen.

Het maken van slechts een paar veranderingen in je levensstijl kunnen je helpen om langer te leven. Uit recente studies bleek dat roken, overmatig alcoholgebruik, weinig bewegen en het niet eten van voldoende fruit en groenten je leeftijd met maar liefst 12 jaar kan verkorten. Dus door de ongezonde gewoonten zou je volgens de studies 12 jaar schelen tegen over iemand die wel gezond leeft. Gelukkig kunt je er zelf iets aan doen en je ongezond gedrag corrigeren. We gaan kijken wat simpele tips je al kunnen helpen een gezonde levensstijl te hebben.

krul

Niet teveel eten

te veel etenAls je 100 wil worden is het helemaal niet zo vreemd dat een klein beetje eten op je bord je kan helpen. Auteur Dan Buettner heeft studies over de hele wereld gedaan om te kijken waar men het oudste worden. Daaruit bleek dat het Japanse volk het oudst worden. Uit de studie bleek dat het Japanse volk met eten stopt als ze slechts 80% vol zijn. In een universiteit in St.Lois University hebben onderzoekers dit bevestigd. Ook dat je door het eten van minder eten je langzamer ouder zal worden. In een studie zagen ze dat het beperken van calorieën de productie van T3, een schildklier hormoon dat metabolisme vertraagt en versnelt tijdens het verouderingsproces. Dus minder eten zal deze hormoon zijn productie vertragen en daarmee het verouderingsproces.

Kijk minder TV

tvuitTe veel tijd doorbrengen aan de voorkant van de tv kan serieuze tol eisen van je gezondheid.  Uit onderzoeken van 2010 bleek dat mensen die vier of meer uur naar tv keken 46% meer kans om minder oud te worden dan mensen die per dag minder dan twee uur keken. Het verminderen van tv kijken helpt; elk extra uur dat je kijkt verhoogt het totale risico op overlijden met 11% en het risico op hart-en vaatziekten met 18%. Geen goed vooruitzicht.

Crashdiëten

Dit is een belangrijk onderdeel van dit artikel omdat we hier meer op terug zullen blijven komen, omdat het een essentieel onderdeel is hoe je leeft.
Wat eet je? of beter wat eet je misschien juist niet?
crash dieet - ziekenhuisdieet

Een crashdieet is niet aan te raden om te gaan volgen omdat het vaak een enorme impact op je lichaam zal hebben. Het crashdieet laat je iets even volgen waar je lichaam op zal reageren (afvallen) en daarna stap je weer terug op je ‘oude’ eetpatroon of gewoontes. Waarop je lichaam wederom zal reageren en je zal hoogstwaarschijnlijk sneller in gewicht aan komen.

We nemen het ziekenhuisdieet als voorbeeld. Dit is een dieet die bedoelt is om patiënten uit een instelling of ziekenhuis snel af te laten vallen omdat de patiënten een belangrijke ingreep of operatie moeten ondergaan. Dit kan naar gelang je gewicht kwijt wil raken. Het ziekenhuisdieet zorgt er in verschillende vormen voor dat je stukken minder calorieën binnen krijgt dan dat je normaal binnen moet krijgen.  Een goede ziekenhuisdieet vervanger is de afslank recepteboek, deze laat je snel afvallen op een verantwoorde manier zonder dat je roofbouw pleegt op je gezondheid.

Vaak is het met de crashdiëten zo dat ze roofbouw plegen op je lichaam omdat je gewoonweg te weinig essentiële voedingsstoffen binnen krijgt. De normale dagelijkse aanbevolen hoeveelheid calorieën ligt tussen de 1500 en 2000 en dit is stukken lager bij het ziekenhuisdieet en andere soorten crashdiëten.

Vermijd teveel zon

Het vermijden van te veel zon op je hoofd, dit verminderd de kans op huidkanker en het houd je jong door het voorkomen van rimpels, fijne lijntjes, en veroudering van de huid.
zon met mateHet is nooit te vroeg of te laat om zonnebrandcreme te gebruiken ook al lijkt de zon niet zo sterk. Niet alleen voor je gezicht maar ook voor de rest van je lichaam wat in de zon komt.  Schade door zon zie je vaak door vlekjes op je borst, armen en nek. Zon met mate en ga niet uren achtereen in de zon, dit zal je huis sneller uitdrogen en laten verouderen. Geniet van de zon maar met mate!

Drink met mate

rode wijnVrouwen en mannen die twee of meer alcoholische drankjes per dag hebben kunnen schadelijke gevolgen krijgen. Variërend van gewichtstoename tot relatieproblemen. Maar kleinere hoeveelheid alcohol kan eigenlijk goed voor je zijn. Een borreltje of wijntje per dag kan positieve invloed hebben op je hart, je doorbloeding. Dit is uit meerdere studies gebleken.

Uit een andere studie is gebleken (British Medical Journal) is gebleken dat het drinken van dagelijks een glas wijn bij vrouwen het risico toeneemt op het krijgen van borstkanker. Uit dit onderzoek was geen overeenkomstig risico voor mannen. Uit deze studie bleek ook dat het drinken van wijn een lichte stijging van het risico op kanker. Daarentegen zijn er tal van studies die uitwijzen dat rode wijn juist goede antioxidanten zou bevatten die een positief effect op hart en spierfuncties.

Eet genoeg fruit en groenten

groente en fruitHet eten van groenten en fruit die boordevol gevuld zitten met vezels en vitamines en mineralen kan verschillende medische risico’s verminderen zoals hart-en vaatziekten met 76% en kan zelfs een rol spelen bij het verminderen van het risico van andere ernstige ziekten. Als een toegevoegde bonus heeft groente en fruit verschillende ontsteking remmende werking en stimuleert de circulatie antioxidanten wat ook rimpelvorming voorkomt/vertraagd.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor groente is rond de 250 gram, zie voedingscentrum voor aanbeveling.  Groente en fruit zijn essentiële voedingsmiddelen die je dagelijks tot je moet nemen om een gezonde weerstand te behouden. Uit de groeten en fruit haal je dagelijks portie vitamines, mineralen en antioxidanten.

Dit is slechts een klein gedeelte van wat je allemaal kan doen of juist moet laten om gezond door het leven te gaan. Als je meer informatie zoekt over gezond afvallen op een andere manier dan met het ziekenhuisdieet of anders, neem dan gerust een kijkje bij de website. We zullen meer artikelen plaatsen die je kunnen helpen om gezond te blijven.

splitter